fredag 19 februari 2010

Angående kakan

Man kan inte både ha kakan och äta den. Välkänt ordspråk. Mycket logiskt. Rent bokstavligt, reellt, skulle jag välja att äta kakan, alltså den faktiska kakan. Detta händer oftast i verkligheten. (Jag äter dessutom ofta kakan för att INTE ha den, men det är en annan historia). Men det verkar vara en helt annan femma när det kommer till den bildliga tolkningen. Då sparar jag hellre kakan. Fantasikakan alltså (som nu nödvändigtvis inte behöver vara en kaka). Jag är rädd för att alla förhoppningar angående kakan inte kommer infrias om jag skulle äta den. Man vet vad man har när man faktiskt har kakan, men det kan vara en helt annan sak att äta den. Den kanske är jätteäcklig! Fast den skulle verkligen kunna vara jättegod också. Alltså sådär värt god! Att det var värt att äta den, en njutning överlägsen själva fantasin om kakan. Men det vet man ju som sagt inte. Det är ju där själva problematiken ligger. Och vilken problematik sen!

1 kommentar:

Ida sa...

haha, det där har jag också tänkt på =)