lördag 15 oktober 2011

Danmark

Nu är jag tillbaka på Grimman efter 3 dagars studieresa i Danmark. Mycket intryck och inspiration har det blivit. Igårkväll när man kom hem så var man helt slut! Men kul har det varit! Lite axplock:

Klee & Cobra på Louisiana

Utforskar släktskapet mellan den schweiziske konstnären Paul Klee och konstnärsgruppen Cobra. Bådas konst fascineras och inspireras av barnets sätt att uttrycka sig. Utställningen är sammansatt i fem grundteman; barnet, akrobaten, djuret, kriget och masken. Många verk är färgsprakande och det finns en lekfull respektlöshet för materialet och dess sammansättning. Jag gillar det enkla och direkta uttrycket och finner tematiken intressant. När jag gått igenom utställningen ville jag bara hem och börja måla en massa med färg och leka med olika material så jag blev absolut inspirerad! 

Även Louisianas utställning Living, var mycket intressant.






Det Kongelige teater - Virtuose trin

Första gången ever som jag var på ballett, och vilken upplevelse! Virtuose trin är uppdelat i tre delar och visar mer på balettens historia och sätt än en berättande historia. Min favorit var den sista delen Etudes med sina vad jag antar "klassiska" positioner och steg. Den kvinnliga solisten Jaime Crandall var helt fantastiskt!

Olafur Eliassons Your Blind Passenger på Arken

Your Blind Passenger är en lång tunnel som är fylld med en tätt dimma. Man ser bara 1,5 meter och det är lite läskigt. Medan man går i tunneln ändras färgen på dimman och ibland tycker man att man anar mönster och skuggor omkring sig. Tunneln är en installation på temat utopi och är tänkt att placera en i en ovan situation och konfrontera en med det "nu" som man kastas in i. Det var som sagt lite läskigt, men en väldigt häftig känsla infann sig när man gick där. På museet kunde man även se en dokumentär med Olafur om hans Vattenfalls-projekt i New York. Mycket välgjord och intressant!

Annat vi gjorde i Danmark var att besöka en ekoby, bli runtvisade på designskolan, såg Prins Calle-P på konstindustrimuseet, handla second-hand och strosa omkring på Köpenhamns gator.

Inga kommentarer: